Dianne Weites Drenth

Wie ben ik

"Op een dag gingen we allemaal op een andere plek aan tafel zitten. Die verandering had een positief effect op het hele gezin."

Dianne Weites

Meer dan 20 jaar heb ik als logopedist met volwassenen en kinderen gewerkt. De stem, spraak en taal zijn heel eigen voor een persoon. Als je daar samen met iemand aan werkt, kom je regelmatig tot bijzondere gesprekken.

Kindercoach

Daardoor geïnspireerd ben ik de opleiding tot kindercoach gaan doen en vervolgens (outdoor) lifecoaching met volwassenen. Tijdens deze opleidingen kwam ik voor het eerst in aanraking met familieopstellingen en systemisch werk.

Ik leerde dat in (familie)systemen volgorde erg belangrijk is. Iets simpels als de volgorde waarop je met het gezin aan de eettafel zit bijvoorbeeld, kan grote invloed  hebben op hoe kinderen zich gedragen.

Ik realiseerde mij dat in mijn eigen gezin, onze kinderen waren tieners, de manier waarop wij gebruikelijk gezamenlijk aan tafel zaten ‘uit orde’ was. Nieuwsgierig of zoiets ogenschijnlijk onbelangrijks daadwerkelijk verschil maakt, heb ik de volgorde van zitplekken veranderd. Tot mijn verwondering had dat een merkbaar positief effect op het gedrag van de kinderen en daardoor de sfeer in huis.

In mijn rol als kindercoach merkte ik dat vaak niet het kind, maar de ouders zouden moeten bewegen. De ontstaansbron van ‘het probleem’ ligt onbewust in de generatie(s) daarvoor, maar uit zich bij het kind.

Dianne-Weites-DWD-Coaching

Waarmee ik overigens niet bedoel dat de ouders dingen verkeerd doen! Iedereen doet zijn best binnen de mogelijkheden, zowel de ouders als het kind.

Opvoedopstellingen, familieopstellingen en systemisch werk

Na het volgen van de workshop opvoedopstellingen bij Marianne Langemeijer heeft het systemisch werk mij gegrepen. Ik ben de opleiding tot familie-opsteller gaan volgen aan het Bert Hellinger Instituut om volledig ondergedompeld te worden in de wereld van systemisch werk. Sindsdien heb ik meerdere workshops en opleidingen gevolgd.

Door met een ‘systemisch oor’ naar de cliënt te luisteren, ga je naar de onderstroom

De woorden die gezegd worden en de feiten die getoond worden verhullen vaak waar het écht over gaat. Als opsteller luister ik naar wat níet gezegd wordt en probeer in beeld te krijgen wat niet gezien wordt.

Door met de ouders te werken in plaats van met het kind, hoeft het kind niet belast te worden met extra aandacht voor ‘het probleem’.
Een kind laat de bovenstroom zien; datgene wat zichtbaar is. Met de ouders ga ik op zoek naar wat daaronder ligt; waar komt het 'lastige' gedrag vandaan, wat is de oorzaak; de onderstroom.